"Πιστεύω πως πρέπει να πιστεύουμε στο στόχο της δίκαιης λύσης"
"Το ότι δεν με ακούτε να επαναλαμβάνω τον όρο "διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία" οφείλεται στο γεγονός ότι δεν πιστεύω στις ετικέτες αλλά στην ουσία."
"Εάν δεν πετύχουμε μία λύση όπου οι δύο κοινότητες θα ζουν μαζί, με ανάμειξη πληθυσμών, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, τότε η λύση θα είναι θνησιγενής και καταδικασμένη σε αποτυχία."
"Στην Κύπρο του 21ου αιώνα δεν έχει θέση η φίμωση των διαφωνούντων. Αυτή η προσέγγιση ανήκει σε κάποια άλλα ξεπερασμένα καθεστώτα."
"Ελπίζω να επιβεβαιώσετε ότι καμία σχέση δεν έχω με το Christofias-Watch!...χωρίς φυσικά να θεωρώ ότι είναι μεμπτό κάποιος να έχει σχέση με την ιστοσελίδα σας."
"Το ότι δεν με ακούτε να επαναλαμβάνω τον όρο "διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία" οφείλεται στο γεγονός ότι δεν πιστεύω στις ετικέτες αλλά στην ουσία."
"Εάν δεν πετύχουμε μία λύση όπου οι δύο κοινότητες θα ζουν μαζί, με ανάμειξη πληθυσμών, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, τότε η λύση θα είναι θνησιγενής και καταδικασμένη σε αποτυχία."
"Στην Κύπρο του 21ου αιώνα δεν έχει θέση η φίμωση των διαφωνούντων. Αυτή η προσέγγιση ανήκει σε κάποια άλλα ξεπερασμένα καθεστώτα."
"Ελπίζω να επιβεβαιώσετε ότι καμία σχέση δεν έχω με το Christofias-Watch!...χωρίς φυσικά να θεωρώ ότι είναι μεμπτό κάποιος να έχει σχέση με την ιστοσελίδα σας."
ΔΗΚΟ ΚΑΙ ΣΥΓΚΥΒΕΡΝΗΣΗ
Αντιλαμβανόμαστε ότι πιθανόν να σας φέρουμε σε δύσκολη θέση, αλλά πρέπει να σας ρωτήσουμε. Ποια είναι η σχέση σας με τον Πρόεδρο του κόμματός σας κ. Κάρογιαν; Πόσο συχνά επικοινωνείτε για να συζητήσετε τα τρέχοντα θέματα; Είστε ικανοποιημένος από τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίζεται τη συνεργασία του ΔΗΚΟ με τον κ. Χριστόφια;
Η σχέση μου με τον Πρόεδρο του Κόμματος είναι μία σχέση αλληλοσεβασμού και συναγωνιστικότητας. Προσπαθώ και επιδιώκω να επικοινωνώ μαζί του όποτε είναι δυνατόν για όλα τα θέματα της τρέχουσας επικαιρότητας και ιδιαίτερα για τα ζητήματα της οικονομίας που είναι και ο δικός μου τομέας ευθύνης. Σε καμία περίπτωση δεν είμαι ικανοποιημένος από τη συνεργασία του ΔΗΚΟ με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, αλλά θεωρώ πως την κύρια ευθύνη για την κακή συνεννόηση και την κακή συνεργασία που παρατηρείται τα τελευταία δυο χρόνια τη φέρει πρώτιστα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Η δική μου άποψη και εκτίμηση είναι ότι ουδέποτε αντιμετώπισε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας το ΔΗΚΟ ως ισότιμο συνεργάτη. Συγκρίνω δηλαδή τον τρόπο που αντιμετώπιζε και μεταχειριζόταν ο Τάσσος Παπαδόπουλος το ΑΚΕΛ κατά τη διάρκεια της δικής του θητείας. Ο Τάσσος Παπαδόπουλος κάθε εβδομάδα καλούσε τους ηγέτες των Κομμάτων της τριμερούς στο Προεδρικό και μαζί καθόριζαν την πολιτική ατζέντα. Αυτό δεν γίνεται σήμερα. Το ΔΗΚΟ, σε αντίθεση με το ΑΚΕΛ, μαθαίνει όλες τις αποφάσεις πολιτικής της Κυβέρνησης και όλες τις αποφάσεις του Προέδρου από τα ΜΜΕ και πάντα εκ των υστέρων.
Πως σχολιάζετε τις δηλώσεις του κ. Κάρογιαν για «πολιτικό πραξικόπημα» σε περίπτωση αποχώρησης του ΔΗΚΟ από την κυβέρνηση; Είναι τελικά τόσο δεδομένο το ΔΗΚΟ για τον κ. Χριστόφια;
Δεν συμφωνώ με τη χρήση αυτού του όρου και θεωρώ πως δεν είναι αυτό που ήθελε να πει ο Μάριος Καρογιάν στη συνέντευξη του. Αλίμονο αν θεωρούσα πως όταν το ΑΚΕΛ αποχώρησε από τη συνεργασία του με τον Τάσσο Παπαδόπουλο διέπραττε πολιτικό πραξικόπημα! Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί το ΔΗΚΟ να θεωρείται δεδομένο για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όπως δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Σε πολλές περιπτώσεις το ΔΗΚΟ έχει καταψηφίσει Κυβερνητικά νομοσχέδια με τα οποία διαφωνούσε. Το μόνο δεδομένο σε σχέση με το ΔΗΚΟ είναι ότι θα παραμείνει πιστό στις διαχρονικές του θέσεις και αυτό πρέπει να το γνωρίζουν και να το λαμβάνουν υπόψη οι πάντες.
Υπάρχει τελικά, επίσημο και ανεπίσημο ΔΗΚΟ;
Το ΔΗΚΟ δεν είναι τα στελέχη του ΔΗΚΟ και ούτε καν οι αξιωματούχοι του. Το ΔΗΚΟ είναι οι διαχρονικές του θέσεις και αρχές, η ιστορία και οι αγώνες του, αλλά πάνω απ’όλα ο κόσμος του. Επομένως όποιος έχει κατά νου όλα αυτά όταν εκπροσωπεί το Κόμμα τότε είναι το «επίσημο» ΔΗΚΟ. Το «ανεπίσημο» ΔΗΚΟ είναι ίσως το παράρτημα του ΑΚΕΛ που κάποιοι τρίτοι θα ήθελαν να είναι το ΔΗΚΟ. Αν έτσι έχουν τα πράγματα τότε απλά αυτοί εθελοτυφλούν.
ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ
Όταν η Αστυνομία εισέβαλε στην οικία του Ξενή Ξενοφώντος και κατείσχε τους υπολογιστές αυτού και της συζύγου του, ψάχνοντας τους διαχειριστές της σελίδας μας και προσπαθώντας να φιμώσει το Christofias-watch, πήρατε πολύ έντονη θέση και εκφραστήκατε με πολύ βαριούς χαρακτηρισμούς ενάντια στην κυβέρνηση. Κυκλοφόρησε μάλιστα τότε από την άλλη πλευρά ότι πίσω από αυτή τη σελίδα βρίσκεστε εσείς. Γιατί υπήρξατε τότε τόσο έντονος;
Ελπίζω να επιβεβαιώσετε ότι καμία σχέση δεν έχω με το Christofias-Watch!...χωρίς φυσικά να θεωρώ ότι είναι μεμπτό κάποιος να έχει σχέση με την ιστοσελίδα σας.
Στο ερώτημα σας γιατί πήρα μία έντονη θέση τότε, η απάντηση είναι απλή: επειδή είναι δημοκράτης και πιστεύω στην πραγματική ελευθερία του λόγου. Δεν συμφωνώ με όλα όσα αναγράφονται στην ιστοσελίδα σας και κατ’ακρίβεια με κάποια από αυτά διαφωνώ έντονα. Όμως θα υπερασπιστώ με όλες μου τις δυνάμεις το δικαίωμα του κάθε επισκέπτη σας να διατυπώνει τις απόψεις του.
Και εγώ εξάλλου ήμουνα αποδέκτης ανοίκειων χαρακτηρισμών στην ιστοσελίδα σας, από επισκέπτες που ενδεχομένως να διαφωνούν μαζί μου, ή και με τις απόψεις μου. Όμως είναι διαφορετικό το να διαφωνώ με κάποιον, ακόμη και να θεωρώ απαράδεκτη τη συμπεριφορά του, από το να επιδιώκω τη φίμωση του. Στην Κύπρο του 21ου αιώνα δεν έχει θέση η φίμωση των διαφωνούντων. Αυτή η προσέγγιση ανήκει σε κάποια άλλα ξεπερασμένα καθεστώτα. Δυστυχώς όμως αυτή είναι κάποτε η αντίληψη που φαίνεται να υιοθετεί η σημερινή Κυβέρνηση. Αυτό αποδεικνύεται από τις συλλήψεις ατόμων που αναφωνούν συνθήματα σε διαδηλώσεις επειδή διαφωνούν κάποιοι με το περιεχόμενο τους, με τις συλλήψεις νεαρών που μοιράζουν αντιπολιτευτικά φυλλάδια, με τον ισχυρισμό του ΓΓ του ΑΚΕΛ ότι κάποιοι «επιδιώκουν τη φυσική εξόντωση του Προέδρου» άλλα και με άλλα περιστατικά που πρόσφατα είδαν το φως της δημοσιότητας. Η μόνη απάντηση σε αυτόν τον απολυταρχισμό είναι η αντίσταση.
Λέγεται ότι και επί Τάσσου Παπαδόπουλου όμως, στιγματιζόταν η αντίθετη άποψη. Κατηγορήθηκε έντονα μάλιστα ο πατέρας σας για τις δηλώσεις του για «περιρρέουσα ατμόσφαιρα» και για τις χρηματοδοτήσεις για το Σχέδιο Ανάν
Άλλο πράγμα είναι η παράθεση κάποιων πραγματικών γεγονότων και άλλο πράγμα η ποινικοποίηση της αντίθετης άποψης. Υπενθυμίζεται ότι έχει πλέον αποφασιστεί και δικαστικά πως υπήρξε χρηματοδότηση της πλατφόρμας του «ΝΑΙ» από ξένους π.χ. στην πρόσφατη δικαστική απόφαση της αγωγής λιβέλλου Πετρίδης vs Χριστοδουλίδης.
Σε καμία όμως περίπτωση δεν θυμάμαι να συνελήφθη ο οποιοσδήποτε επειδή ήταν υποστηρικτής του «ΝΑΙ», ή, επειδή επέκρινε δημόσια τον Τάσσο Παπαδόπουλο επί διακυβέρνησης Τάσσου Παπαδόπουλου. Και νομίζω ότι την περίοδο του δημοψηφίσματος λέχθηκαν πολύ περισσότερα εναντίον του Τάσσου Παπαδόπουλου, τόσο σε ένταση όσο και σε περιεχόμενο, απ’ότι έχει λεχθεί μέχρι σήμερα από οποιονδήποτε για τον Δημήτρη Χριστόφια...
ΛΥΣΗ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ
κ. Παπαδόπουλε, είστε νέος πολιτικός. Δε σας ακούμε ομολογουμένως να αναφέρεστε συχνά στη διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία ως λύση του Κυπριακού. Γιατί το αποφεύγετε;
Έχω σε πάρα πολλές περιπτώσεις εκφράσει την άποψη ότι η υιοθέτηση της διζωνικής, δικοινοτικής ομοσπονδίας αποτελεί τη βάση λύσης του Κυπριακού και την ύστατη υποχώρηση της πλευράς μας. Το ότι δεν με ακούτε να επαναλαμβάνω τον συγκεκριμένο όρο οφείλεται στο γεγονός ότι δεν πιστεύω στις ετικέτες αλλά στην ουσία. Το σχέδιο Ανάν παρουσιαζόταν από κάποιους ως «διζωνική, δικοινοτική ομοσπονδία» αλλά στην ουσία ήταν μία λύση δυο κρατών και συνομοσπονδίας που διέλυε την Κυπριακή Δημοκρατία.
Παρομοίως θεωρώ αστείους τους ισχυρισμούς ότι «όποιος διαφωνεί με τους χειρισμούς του Δημήτρη Χριστόφια δεν θέλει λύση». Αυτές είναι εύκολες εκπτώσεις συλλογιστικής που αποφεύγουν την ουσία. Η δική μου εκτίμηση είναι ότι με τη σημερινή τακτική του Προέδρου της Δημοκρατίας, εάν καταλήξουμε σε λύση, αυτή δεν θα είναι λύση πραγματικής ομοσπονδίας, αλλά λύση τύπου Ανάν: δηλαδή μίας συνομοσπονδίας και επικαλυμμένης διχοτόμησης.
Η διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία, με διαχωρισμό της Κύπρου σε ελληνικό νοτο και τουρκικό βορρά, με ελληνοκυπριακή και τουρκοκυπριακή διοίκηση, με εγγυημένες πλειοψηφίες εθνικού πληθυσμού και γαιοκτημοσύνης στις δύο περιοχές, μπορεί να αποτελέσει κατʼ εσάς μια δίκαιη και βιώσιμη λύση;
Όχι, γιατί αυτή δεν θα είναι πραγματική ομοσπονδία, αλλά η λύση του εθνικού ξεκαθαρίσματος που επιδιώκει η Τουρκία. Εάν δεν πετύχουμε μία λύση όπου οι δύο κοινότητες θα ζουν μαζί, με ανάμειξη πληθυσμών, με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα, τότε η λύση θα είναι θνησιγενής και καταδικασμένη σε αποτυχία. Γι’αυτόν ακριβώς το λόγο το ΔΗΚΟ έχει απορρίψει τις προτάσεις του Δημήτρη Χριστόφια στο «περιουσιακό», αφού με αυτές τις προτάσεις η πλειοψηφία των ε/κ προσφύγων δεν θα επιστρέψει στις περιουσίες τους και στην ουσία θα διαχωριστούν οι περιουσίες σε ε/κυπριακές περιουσίες στο Νότο και τ/κυπριακές περιουσίες στο Βορρά. Με αυτό τον τρόπο θα νομιμοποιηθεί η εθνοκάθαρση επί του εδάφους. Οι τ/κ πάνε ένα βήμα παραπέρα και ζητούν εγγυημένες πλειοψηφίες και στον πληθυσμό. Είναι όμως ένα μικρό βήμα από τις «εγγυημένες περιουσίες» στις «εγγυημένες πλειοψηφίες» πληθυσμού που επιζητά από το 1974 η Τουρκία.
Κάτι τελευταίο. Πιστεύετε ότι μπορούμε να ελπίζουμε σε μία δίκαιη λύση του Κυπριακού προβλήματος ή μήπως κάτι τέτοιο είναι ουτοπικό;
Πιστεύω πως πρέπει να πιστεύουμε σε αυτόν το στόχο. Αλίμονο αν ο στόχος μας είναι η επίτευξη μίας άδικης λύσης που δεν θ’αντέξει στο χρόνο.