ΤΙΜΟΥΜΕ ΤΟΝ ΑΕΤΟ ΤΟΥ ΜΑΧΑΙΡΑ

Τετάρτη 3 Μαρτίου 2010

Ήταν μόλις 29 χρονών όταν αρνήθηκε να συμβιβαστεί στο κάλεσμα του βρετανού ανθυπολοχαγού:
Του είπε: "Ρίξε τα όπλα σου και παραδώσου, αλλιώς θα επιτεθούμε".
Του απάντησε υπερήφανα: "Μολών Λαβέ".





Αποχαιρετισμός στον Γρηγόρη Αυξεντίου.
Aπόσπασμα απο το ποιήμα του Γιάννη Ρίτσου.
Μελοποιημένο απο τον Μάριο Τόκα.
Τραγουδά ο Κώστας Χατζηχριστοδούλου.
Εμπεριέχεται στο album του Μάριου Τόκα "Ψυχή τε και σώματι"


Ο Γρηγόρης Αυξεντίου γεννήθηκε στις 22 Φεβρουαρίου του 1928 στο κατεχόμενο χωριό Λύση. Οι γονείς του, Πιερής και Αντωνού, ήταν εύποροι αγρότες. Είχε μια αδερφή, την Χρυσταλλού Αυξεντίου-Σουρουλλά.


Ο Γρηγόρης μετά το δημοτικό σχολείο του χωριού του φοίτησε στο Ελληνικό Γυμνάσιο Αμμοχώστου και ακολούθως αποφάσισε να πάει στην Ελλάδα για να σπουδάσει στη Σχολή Εφέδρων Αξιωματικών Πεζικού.


Αφού αποφοίτησε, έκανε τη στρατιωτική του θητεία στον 1ο λόγχο του 613ου τάγματος πεζικού, στα Ελληνοβουλγαρικά σύνορα ως Έφεδρος Ανθυπολοχαγός Πεζικού, για λίγους μήνες και στις 15/11/1952 τελειώνοντας τη θητεία του επέστρεψε στην Κύπρο, όπου άρχισε να εργάζεται στα κτήματα του πατέρα του σαν οδηγός, μεταφέροντας εργάτες από τη Λύση στην Αμμόχωστο. Εκείνη την περίοδο αρραβωνιάζεται.


Στις 20 Ιανουαρίου 1955 ο Γρηγόρης
μυήθηκε στον αγώνα κατά των Άγγλων.


Την άνοιξη του ιδίου χρόνου συμμετείχε στις επιθέσεις κατά της Ηλεκτρικής Εταιρείας και του Ραδιοφωνικού Σταθμού της Λευκωσίας.



Μπαίνοντας στον αγώνα του δόθηκαν τα εξής ψευδώνυμα:
«Ζήδρος», «Ρήγας», «Αίαντας», «Άρης», «Μάστρος», «Ανταίος» και «Ζώτος».


Αγωνίστηκε σκληρά στην αντίσταση κατά των Άγγλων και πολύ γρήγορα
διακρίθηκε για τις ηγετικές του ικανότητες καιτου δόθηκε η θέση του υπαρχηγού της Ε.Ο.Κ.Α.


Στις αρχές του αγώνα υπηρέτησε ως
Τομεάρχης Αμμοχώστου-Βαρωσίων.


Ήταν
ηγετική φυσιογνωμία και διέθετε οργανωτικές και στρατιωτικές αρετές. Ήταν ο μόνος από τους νεαρούς μαχητές που διέθετε στρατιωτική κατάρτιση, αλλά παράλληλα διακρινόταν για τις πνευματικές του αρετές, την αγάπη και τη στοργή που έδειχνε προς τους συντρόφους του, τους οποίους και στήριζε, ενδυνάμωνε και ενίσχυε με σθένος, αγωνιστικότητα και αυταπάρνηση.


Την 1η Απριλίου 1955 καταζητήθηκε από τους Άγγλους για τη συμμετοχή του στον Αγώνα και μετατέθηκε
στην επαρχία Κυρηνείας, όπου υπηρέτησε ως τομεάρχης της ΕΟΚΑ μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1955.


Από τον Δεκέμβριο του 1955 διετέλεσε
τομεάρχης Πιτσιλιάς, μέχρι τις 3 Μαρτίου του 1957 που έπεσε μαχόμενος.


Ένα από τα σημαντικότερα κρησφύγετα που χρησιμοποίησε ο Γρηγόρης Αυξεντίου τον καιρό του αγώνα βρίσκεται στην καρδιά του Παλαιχωρίου, δίπλα από την Εκκλησία της Παναγίας Χρυσοπαντάνασσας, στο υπόγειο του σπιτιού του Ανδρέα και της Μαρίτσας Καραολή.


Κτίστηκε, με υπόδειξη του ιδίου του ήρωα το καλοκαίρι του 1956, από τους αντάρτες του Γεώργιο Μάτση, Λεωνίδα Στεφανίδη και Αντώνη Παπαδόπουλο σε συνεργασία με τον Ανδρέα Καραολή και την τεχνική βοήθεια του Σπύρου Μιχαηλίδη.


Οι Άγγλοι δεν μπορούσαν να τον πιάσουν και
τον είχαν επικηρύξει αρχικά με 250 λίρες και στην συνέχεια, με το υπέρογκο για την εποχή, ποσό των 5.000 λιρών, επειδή ανατίναξε αγγλικές περιουσίες.



Μετά την επικήρυξη του καταφεύγει στην οροσειρά τού Πενταδάκτυλου, σε μια φυσική στενόχωρη σπηλιά. Εκεί τον βρήκε ο βοσκός από τη Λάπηθο, γέρο Γιώργος Ζοππής και άρχισε να τον τροφοδοτεί, εκμεταλλευόμενος το επάγγελμά του που δικαιολογούσε την καθημερινή παρουσία του στο βουνό. Εκεί ο Αυξεντίου μαθαίνει στους αγωνιστές την χρήση των όπλων, καθώς και τεχνικές ανταρτοπόλεμου.


Κρυφά παντρεύτηκε την Βασιλική μια νύχτα στο μοναστήρι του Αχειροποιήτου στις 10 Ιουνίου 1955.





Ποτέ οι Άγγλοι δεν μπόρεσαν να πιάσουν το «Ζήδρο» όσες προσπάθειες και αν κάνανε. Πάντα τους ξέφευγε. Οι μάχες διαδέχονται η μια την άλλη: Αγύρτα, Λάπηθος, Πεδουλάς, Δευτερά.


Στις 11 Δεκεμβρίου 1955 επέδειξε τις εξαίρετες στρατιωτικές του ικανότητες στην ιστορική μάχη των Σπηλιών, παρασύροντας δυο φάλαγγες των Άγγλων στρατιωτών, που ανηφόριζαν προς τα κρησφύγετα,
να συγκρουστούν μεταξύ τους.


Πολλά και τα κουφάρια που οι αποικιοκράτες αναγκάστηκαν να μετρήσουν στα Χανδριά, το Μάρτιο του 1956. Εκεί έπεσε ένας από τους καλύτερους πολεμιστές του Αυξεντίου, ο Χρήστος Τσιάρτας. Το Πάσχα του 1956 βρίσκει τον ήρωα ν’ αναρρώνει στο μοναστήρι του Μαχαιρά, μετά από εγχείρηση.


Εκεί συνέβη και το πρωτοφανές της εμφάνισής του ενώπιον των διωκτών του, όταν πάνω από 100 Άγγλοι αξιωματικοί και στρατιώτες έζωσαν το μοναστήρι.
Μεταμφιεσμένος σε καλόγερο, με γενειάδα και ράσο, ο Γρηγόρης Αυξεντίου παρουσιάστηκε και συστήθηκε στον Άγγλο επικεφαλής αξιωματικό ως ο «πάτερ-Xρύσανθος» και στην συνέχεια τους…κέρασε.



Στα τέλη Φεβρουαρίου 1957 οι αγγλικές δυνάμεις ασφαλείας
έλαβαν την πληροφορία από ένα βοσκό ότι ο Αυξεντίου και η ομάδα του κρύβονται σε μια σπηλιά κοντά στη Μονή Μαχαιρά. Αμέσως, απόσπασμα από 60 στρατιώτες έφθασε εκεί το απόγευμα της 2ας Μαρτίου.


Περικύκλωσε τη σπηλιά και κάλεσε τον Αυξεντίου να παραδοθεί. Ο επικεφαλής του βρετανικού αποσπάσματος, ανθυπολοχαγός Μίντλετον, πλησίασε την είσοδο της σπηλιάς και φώναξε:
"Ρίξε τα όπλα σου και παραδώσου, αλλιώς θα επιτεθούμε". Κάποιος απάντησε: "Καλά παραδινόμαστε".


Οι συναγωνιστές του Ανδρέας Στυλιανού, Αυγουστής Ευσταθίου, Αντώνης Παπαδόπουλος και Φειδίας Συμεωνίδης βγήκαν έξω, όχι και ο Αυξεντίου. Ο Μίντλετον τον κάλεσε και πάλι να παραδοθεί, αλλά έλαβε την υπερήφανη απάντηση
"Μολών λαβέ".


Αμέσως, τέσσερις στρατιώτες όρμησαν μέσα στην σπηλιά. Ο Αυξεντίου τους υποδέχτηκε με καταιγιστικά πυρά. Οι τρεις Βρετανοί οπισθοχώρησαν έντρομοι, ο τέταρτος, ένας δεκανέας, έπεσε νεκρός.


Ο Μίντλετον ζήτησε ενισχύσεις, οι οποίες κατέφθασαν αμέσως με ελικόπτερα. Η μάχη συνεχίσθηκε για 10 ώρες, χωρίς αποτέλεσμα για τους επιτιθέμενους.
Σκοπός του Γρηγόρη ήταν να κρατήσει τη μάχη μέχρι να νυχτώσει και επωφελούμενος από το σκοτάδι να διαφύγει.


Οι Άγγλοι στρατιώτες, που αντιλήφθηκαν τον σκοπό του έριξαν στη σπηλιά βόμβες πετρελαίου. Τεράστιες φλόγες κάλυψαν το σπήλαιο, για να τυλίξουν σε λίγο το κορμί του Αυξεντίου. Η μάχη τελείωσε στις 2 το βράδυ της 3ης Μαρτίου 1957.
Το πτώμα του ηρωικού αγωνιστή βρέθηκε απανθρακωμένο.


Το καρβουνιασμένο πτώμα του αναγνώρισε πρώτος ο πατέρας του στο στρατιωτικό νοσοκομείο Λευκωσίας.




"Απ’ τις χοντρές ελληνικές κοκκάλες του», όπως είπε, «κι από κείνο το χρυσό κωσταντινάτο που άχνιζε στον κόρφο του".


Βγήκε από το νεκροτομείο χαμογελώντας κι όταν ρωτήθηκε από τους οικείους του γιατί γελούσε, κι αν τελικά δεν είναι ο Γρηγόρης, αυτός απάντησε με περηφάνια:
"Ναι, ο Γρηγόρης είναι, αλλά να μην μας δούνε αυτά τα σκυλιά να κλαίμε" και αφού απομακρύνθηκε λίγο, έβαλε τα κλάματα.





Η μάνα του όταν πληροφορήθηκε το μαύρο μαντάτο έσφιξε το μαύρο της τσεμπέρι κάτω απ’ το δυνατό σαγόνι της και είπε ακριβώς τα λόγια που περίμενε ο γιος της:
"Είμαι περήφανη για τον γιο μου. Κάλλιο μια φούχτα τιμημένη στάχτη, παρά γονατισμένος ο λεβέντης μου".


Από φόβο λαϊκών εκδηλώσεων οι Άγγλοι
έθαψαν το καμένο σώμα του Γρηγόρη στις Κεντρικές Φυλακές Λευκωσίας, στις 4 Μαρτίου 1957, στον χώρο που είναι γνωστός σήμερα ως "Φυλακισμένα Μνήματα".




Έτσι ο Γρηγόρης Αυξεντίου με τη θυσία του επισφράγισε τον αγώνα του για την ελευθερία της Κύπρου,
περνώντας στην αθανασία και στην άφθαρτη μνήμη της ιστορίας επονομαζόμενος επάξια ως "ο αετός του Μαχαιρά".



ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

29 Σχόλια:

arxiepiskopos είπε...

Τιμή και δόξα στον Αυξεντίου.ΕΚΚΛΗΣΗ:Μην τον εξευτελίσετε, όπως τον Παγδατή, εμπλέκοντάς τον στις φανατικές σκιαμαχίες σας.

ΚΗΡΥΚΑΣ είπε...
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.
ΚΗΡΥΚΑΣ είπε...

αρχιμουφτη- ψαξε στην ντουλαπα σου ,σιγουρα καπου θα εχει μεινει καμια κουκουλα απο την εποχη της θυσιας του Γρηγορη.
Στα τσακιδια αθλιε, που αντι να βγαλεις το σκασμο και να απολογηθεις σημερα εσυ και οι περιρεωντες σου, "βοσκοι του μαχαιρα" της εποχης του Γρηγορη, τολμας να προβοκαρεις και να λες "Τιμη και Δοξα στον Αυξεντιου".
Αθλιε Ψευτη Συκοφαντη Κουκουλοφορε η Τιμη και η Δοξα που αρμοζει στον Γρηγορη δεν την δειχνεις με 4 αδειες, για σενα , λεξεις ΥΠΟΚΡΙΤΗ, βοσκε του Μαχαιρα και εσυ. Αντε στα τσακιδια που θα παριστανεις σημερα και τον τιμιτη της Ε.Ο.Κ.Α ,υποικριτη, ψευτη, εποικολοαγνο εντολοδοχο πιονι.Τουλαχιστον απολογηθου για την Κουκουλα του Βοσκου που εχεις και συ στη ντουλαπα σου η απλα βγαλτο σκασμο και συρθου ξανα στην τρυπα σου στο χωμα Αθλιε. Αποψε που θα τρως με τους εποικους φιλους σου και τους βρετανους σφετεριστες στα σπιτια μας στην Κευνεια με το δειπνο πληρωμενο απο ξενες υπηρεσιες (usaid κτλπ)ρωτησε τους ποσο σεβονται αυτοι τη θυσια του Γρηγορη, εποικολαγνο ξεπουλημενο πιονι.Συρθου ξανα στην τρυπα σου στο χωμα Αθλιε και μην μιλας για το Γρηγορη, κουκουλοφορε.
Απο τον καιρο του Λεωνιδα και του Εφιαλτη μεχρι τον καιρο του Γρηγορη και των κουκουλοφορων προγονων σου , μεχρι σημερα ΟΛΟΙ οι προδοτες εχετε το ιδιο χαραχτηρηστικο, σερνεστε.

arxiepiskopos είπε...

Η κατάσταση τηςπαράκρουσης περιέχει και τον κίνδυνο αυτοκτονίας.Πρόσεχε τον εαυτό σου!

ΚΗΡΥΚΑΣ είπε...

ΑΝ ΕΙΧΕΣ ΙΧΝΟΣ ΤΣΙΠΠΑΣ, ΚΑΙ ΕΠΙΓΝΩΣΗΣ ΤΗΣ ΝΤΡΟΠΗΣ ΠΟΥ ΘΑ ΚΟΥΒΑΛΟΥΝ ΕΞΑΙΤΙΑΣ ΣΟΥ ΜΙΑ ΖΩΗ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ, "ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΔΟΤΗ"- ΘΑ ΕΙΧΕΣ ΑΥΤΟΚΤΟΝΗΣΕΙ ΕΔΩ ΚΑΙ ΚΑΙΡΟ. ΑΛΛΑ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΓΙΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΟΥ, Η ΤΣΙΠΑ ΔΕΝ ΑΓΟΡΑΖΕΤΑΙ ΟΥΤΕ ΜΕ ΤΑ ΝΤΟΛΛΑΡΣ, ΟΥΤΕ ΜΕ ΑΓΓΛΙΚΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΙΚΕΣ ΛΙΡΕΣ ΚΑΤΑΚΑΗΜΕΝΕ αρχιμουφτη

Mario είπε...

Sigoura oloi prepei na timoume ton Auxentiou dioti me ta dedomena tis epoxis o anr8wpos 8isiastike gia tin eleu8eria.

Egw prosopika lew pws mporei na diafwnw me ton agwna tis EOKA epeidi isws tha itan kalitera na min skotwnontan kai Ellinokiprioi kai Aggloi adika kai to thema pisteuw mporouse na li8ei me dialogo. Opws to UK egkatelipse para polles apoikies pisteuw 8a ekane to idio kai me tin Kipro. Paropoio paradeigma an kai me diafores einai i Malta.

Akoma enas logos pou blepw pws o 8isiastikan ta paidia adika einai pou o prwtarxikos stoxos itan i Enwsi me tin Ellada pou makari na ginotan alla distixws den egine. Giname anexartito kratos me kidemonies kai giauto akoma exoume problimata.

Akoma mia fora ekklisi gia apodoxis tis antithetis gnwmis. O Kirikas aplws brizei kai o arxiepiskopos epitithete prosopika. Etsi sizitisi einai diskolo na ginei...

aperigraptos είπε...

φίλε μάριο, γιατί παίρνεις το παράδειγμα της μάλτας και όχι της ινδίας? αυτό το παραμύθι ότι πολλές αποικίες έπεσαν χωρίς αιματοχυσίες περικλύει μεγάλο ψέμα, οι πλείστες αποικίες της αγγλίας χρειάστηκαν πολλές θυσίες για να απεγκλωβιστούν από την βασίλισσα που τόσοι τιμούμε τώρα με τον τρόπο μας (αφού την αγγλία και το αγγλικό στοιχείο στην κύπρο, όσο πάμε το αυξάνουμε παρά να το μειώνουμε, τσάμπα ο αγώνας θα έλεγα από αυτή την άποψη, κάναμε αμάν και πως να διώξουμε τους άγγλους και γίναμε οι ίδιοι άγγλοι..., κρίμα)

Ανώνυμος είπε...

ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ

Ρήγας

Unknown είπε...

ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ.



Αιαντας.

ΚΗΡΥΚΑΣ είπε...

ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΙOΜΕΝΟΥ Ο ΘΑΝΑΤΟΣ, ΘΑΝΑΤΟΣ ΔΕΝ ΛΟΓΙΕΤΑΙ.

ΠΑΟΛΑ είπε...

ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ!

ΖΗΤΩ Η ΕΝΩΣΙΣ!

Ανώνυμος είπε...

Πηγή: Θεωρητικός Δημοκράτης(εκφραστικό όργανο ΑΚΕΛ) (τεύχος 11-12,Δεκέμβριος 1952):

«Ο καλύτερος τρόπος να γνωρίσουμε τον εχθρό στο κόμμα είναι η στάση του απέναντι στη μεγάλη χώρα του Σοσιαλισμού, τη Σοβιετική Ένωση. Ο λαός μας αγαπά την Σοβιετική Ένωση σαν την μεγάλη του πατρίδα.»

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ιδού τι είπε κατά λέξη ο Ανδρέας Χρίστου κατ’ ιδίαν στον πρώην πρέσβη της Ελλάδας στην Κύπρο Χρήστο Γ. Ζαχαράκι (βιβλίο «Άκρως απόρρητο ειδικού χειρισμού» - Κατάθεση μνήμης και στοχασμών 1979 - 2004, έκδοση Α.Α. Λιβάνη, σελ. 343).

«Ο ισχυρισμός για ύπαρξη Ελληνισμού στην Κύπρο συνιστά εσφαλμένη και αναληθή θέση. Η χρήση της ελληνικής γλώσσας από τους Ε/κυπρίους αποτελεί συμπτωματικό γεγονός, γιατί αυτή επεβλήθη από μερικές εκατοντάδες Έλληνες όταν στην Κύπρο ζούσε γηγενής πληθυσμός 500.000 ατόμων, επί των οποίων θα μπορούσαν να έχουν υπερισχύσει οι Αιγύπτιοι ή οι Φοίνικες!»

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Πηγή: Εφημερίδα «Αυγή» (1955):

«Στις φωνές των προοδευτικών ανθρώπων όλου του κόσμου υπέρ του δικαιώματος της αυτοδιαθέσεως της Κύπρου και της Ενώσεώς της με την Ελλάδα, ήρθε να προστεθή χθες και η φωνή –η μόνη μέχρι στιγμής από τουρκικής πλευράς– του μεγάλου Τούρκου ποιητού Ναζίμ Χικμέτ. Ο Χικμέτ απηύθυνε μήνυμα στους Τούρκους της Κύπρου, στο οποίο τονίζει ότι η Κύπρος ήταν πάντοτε ελληνική. Δεν υπάρχει, γράφει, κανένα ζήτημα για την ελληνικότητα της νήσου. Η πλειοψηφία των κατοίκων της είναι Έλληνες και δίκαια αγωνίζονται για την Ένωσιν της νήσου με την Ελλάδα. Απευθυνόμενος ειδικώτερα στην τουρκική μειονότητα της Κύπρου, ο Τούρκος ποιητής τονίζει ότι πρέπει να συνεργασθή με τους Έλληνες Κυπρίους για την απαλλαγή της νήσου από τον αγγλικό ιμπεριαλισμό. Μόνο, γράφει, όταν η νήσος απαλλαγή από τους Άγγλους ιμπεριαλιστάς, οι Τούρκοι κάτοικοί της θα μπορέσουν να ζήσουν πραγματικά ελεύθεροι. Κι αυτό δεν μπορεί να γίνει παρά με την ενότητα του κυπριακού λαού, με τη συνεργασία από Τούρκους και Έλληνες Κυπρίους στην πάλη εναντίον του ξένου δυνάστου. Εκείνοι, καταλήγει, που προσπαθούν να στρέψουν τους Τούρκους εναντίον των Ελλήνων, μόνον το συμφέρον του ξένου κατακτητή εξυπηρετούν».

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

/Συνεχίζεται.

Ρ.

Ανώνυμος είπε...

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Νέος Δημοκράτης (21 Δεκ., 1954): «Ο αγώνας του Κυπριακού λαού... καμοία σχέση δεν έχει με προβοκάτσιες. Γι’αυτό και ορισμένα έκτροπα που σημειώνονται καμοία σχέση δεν έχουν με τον λαό μας...»

Cyprus Mail (2 Απριλίου, 1955). «Η ηγεσία του ΑΚΕΛ εκφράζει την λύπη της... Το ΑΚΕΛ εντιτίθεται εις την ένοπλον βίαν.. Ο πατριωτικός Κυπριακός λαός δεν έχει καμοία σχέση με αυτές τις τρομοκρατικές πράξεις..»

Αντρέας Ζιαρτίδης (2/3 Απριλίου, 1955). «Οι εργάτες απορρίπτοντεας την τρομοκρατίαν και τους τυχοδιωκτισμούς καλούνται να συνενώσουν τις δυνάμεις τους σε ένα ισχυρό μαζικό πανεργατικό μέτωπο.»

Νέος Δημοκράτης, (6 Απριλίου, 1955): «Δεν υπάρχει καμοία ανάγκη να κρυβόμαστε στο σκοτάδι της νύκτας για να ρίχνουμε δυναμίτες και άλλες εκρηκτικές ύλες...»

Η Κεντρική Γραμματεία του ΑΚΕΛ (Σεπτέμβρης 1955) καλεί τους Κυπρίους «να σαμποτάρουν τον έρανον υπέρ των πολιτικών κρατουμένων» και στη συνέχειαν κατεδίκασε: «την εισφοράν, διότι τα χρήματα, προωρίζοντο δια την αγοράν όπλων της εγκληματικής ΕΟΚΑ».

Εζεκίας Παπαιωάννου (11 Δεκεβρίου, 1955): «Όχι. Χίλιες φορές όχι. Προς τί οι αγώνες και οι θυσίες του λαού;»

Ζιαρτίδης (25 Ιανουαρίου, 1958): «Όσον αφορά την ομοσπονδίαν μας, επιθυμούμεν να δηλώσουμεν ότι δεν ευνοούμε την ένταση μεταξύ του Κυπριακού λαόυ και της κυβέρνησης.»

[Πηγή: Σπ. Παπαγεωργίου, "Αρχεία Παρανόμων Εγράφων ΕΟΚΑ."]

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

«Τα βιβλία της Ιστορίας, ναι, θέλουν αναθεώρηση. Ασφαλώς, αλοίμονο, τον αγώνα της ΕΟΚΑ θα συνεχίσουμε να τον τιμούμε πάντοτε. Και τους ανθρώπους οι οποίοι έδωσαν την ζωή τους. Είναι ήρωες αυτοί οι άνθρωποι οι οποίοι έδωσαν την ζωή τους για την απελευθέρωση της Κύπρου. Ούτε συζήτηση να μην τιμάται ο αγώνας της ΕΟΚΑ.»

Δημήτρης Χριστόφιας, 21 Φεβρουαρίου 2008, στην διακαναλική συζήτηση κατά την προεκλογική περίοδο, απάντηση στον δημοσιογράφο Π. Μυλωνά.

- - - - - - - - - - - - - - - - - -

Ρ.

Ανώνυμος είπε...

Στις 5 Σεπτεμβρίου 1989 ο κ. Γ. Βασιλείου, σε συνέντευξή του στην τουρκική «Κύπρις», είπε μεταξύ άλλων: «Θέλω να βρω λύση που ν' ανταποκρίνεται στις στρατηγικές ανάγκες της Τουρκίας. Θέλω να μπορώ να παρουσιαστώ στον κόσμο σαν ο καλύτερος φίλος της Τουρκίας. Δεν είμαι εχθρός της Τουρκίας. Έχω κάθε λόγο να θέλω να είμαι φίλος» (Σημερινή 12 Σεπτεμβρίου 1989 - κύριο άρθρο πρώτης σελίδας «Απάνθισμα Ασυδοσίας»!).

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

“Για τον κυπριακό λαό δεν χρειάζονται οι έρευνες και τα αποφθέγματα των αρχαιολόγων και των επιστημόνων (το ΑΚΕΛ παρέθετε απόψεις Άγγλων αρχαιολόγων-ιστορικών, που τεκμηρίωναν την ελληνικότητα της Κύπρου) που πιστοποιούν και την εθνότητά του, για να πεισθεί πως στην τεράστιά του πλειοψηφία είναι λαός ελληνικός. Αυτό το νιώθει με πάθος. Η όλη του ιστορία μιλά περίτρανα για ιστορία ελληνικού λαού. Σ’ όλους τους εθνικο-απελευθερωτικούς αγώνες της Ελλάδας, ο κυπριακός λαός όχι μόνο δεν έμεινε αμέτοχος, αλλά πήρε ενεργό μέρος. Αν χρησιμοποιούμε λοιπόν τα αποφθέγματα αρχαιολόγων, είναι για να δώσουμε και μ’ αυτά απάντηση στους ιμπεριαλιστές, που τολμούν να αμφισβητούν την ελληνικότητα της Κύπρου (…). Η Κύπρος αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της Ελλάδας. Εθνολογικά, η τεράστια πλειοψηφία του κυπριακού λαού είναι Έλληνες. Το μαρτυρά η ιστορία μας, οι παραδόσεις μας, ο πολιτισμός μας, το μαρτυρά αυτή η ίδια η πραγματικότητα».

ΑΚΕΛ, «Ο δρόμος προς τη λευτεριά για ένα μίνιμουμ πρόγραμμα του ΑΚΕΛ για τη συγκρότηση του ενιαίου απελευθερωτικού μετώπου πάλης», 28 Ιουνίου, 1952.

--
Ρ.

ΣΠΕΡΘΙΑΣ είπε...

ΤΙΜΗ ΚΑΙ ΔΟΞΑ ΣΤΟΝ ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ! ΝΤΡΟΠΗ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΔΗΛΩΝΟΥΝ ΣΥΝΕΧΙΣΤΕΣ ΤΟΥ ΑΓΩΝΑ ΤΟΥ ΕΝΩ ΕΠΙΔΙΩΚΟΥΝ ΔΙΖΩΝΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ

arxiepiskopos είπε...

Καημένε Γρηγόρη,πού να φανταζόσουν πως θα σε "τιμούσαν"(καπηλεύονταν) κι αυτοί που έχουν αναγάγει την καθαρή διχοτόμηση(the second best solution)σε εθνική πολιτική!

Ανώνυμος είπε...

Ο ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ έπεσε μαχόμενος για την ελευθερία της Κύπρου και για την ΕΝΩΣΗ της Κύπρου με την υπόλοιπη Ελλάδα.

Όχι για την διζωνική σας την ομοσπονδία, την εν'αλλάξ προεδρία, την σταθμισμένη ψήφο, τα υπερπρονόμια στους αδελφούς σας Τούρκους, κλπ.

Βέβαια, με την αναθεώρηση της Ιστορίας και των βιβλίων, μια μέρα το Υπουργείο Αλήθειας των ορφανών του Στάλιν θα μας το πει και τούτο. Δεν θα αποτελεί έκπληξη.

Ρ.

Mario είπε...

O Rigas isws na pisteuei akoma stin Enwsi me tin Ellada !

Unknown είπε...

Arxiepiskope h wra einai perasmenes 12 gia auto pleon mporw na apanthsw stis xudaiothtes sou kai sthn ntroph sou pou oute 24 wres den antexses se endeixsh sevasmou toulaxiston pros ton megalutero hrwa ths Kyprou mas.
Esu kaumeno agori kai h sunepartzia sou ektrefete thn mizeria, ton fovo, thn pnevmatikh tromokratia, thn dialektikh prowrh ekspermatwsh, thn dialogikh apoxavnvsh kai to xeirotero apo ola thn ypnwsi. O Asimos ws akomh enas profiths eixe sigoura esas , tous kapileutes ths dhmoratias kai tou xwrou ths pragmatika agwnistikhs aristeras, otan tragoudouse to stixo PNEVMATOKONIASI KAI PSYXOPNEYMATIPNOSI

Unknown είπε...

Σε μια ομιλία συνολικής έκτασης 1.800 λέξεων, ο πρόεδρος της Βουλής, πρόεδρος του Δημοκρατικού Κόμματος Μάριος Καρογιάν, είπε πολλά για τον Γρηγόρη Αυξεντίου, είπε για την ανδρεία του, μας μίλησε για το Κυπριακό και τον δήθεν οδυνηρό συμβιβασμό. Δεν ξέρουμε ποιος είναι ο συγγραφέας της συγκεκριμένης ομιλίας και ποιος έγραψε τις 1.800 λέξεις τις οποίες διάβασε ο κ. Καρογιάν.

Αυτό που προσέξαμε διαβάζοντας την ομιλία του είναι πως μέσα στις 1.800 τόσες λέξεις έλειπε μια πολύ βασική λέξη. Αυτή η λέξη που είναι συνώνυμο του απελευθερωτικού αγώνα 1955-59. Είναι η λέξη Ε.Ο.Κ.Α.

Κύριε Μάριε, δεν είναι ντροπή να πείτε τη λέξη Ε.Ο.Κ.Α. Μη φοβάστε να την πείτε. Γιατί ο Αυξεντίου θυσιάστηκε όντας υπαρχηγός της Ε.Ο.Κ.Α. και όχι ως αρχηγός της ποδοσφαιρικής ομάδας της Λ.Α.Λ.Λ.

Unknown είπε...

Θουκυδίδης: «Διότι δύσκολον είναι να ομιλήση κανείς με το προσήκον μέτρον εις περιστάσεις κατά τας οποίας και αυτή η ακριβής παράστασις της αληθείας δυσκόλως γίνεται πιστευτή»
«Ο μη επαρκώς γνωρίζων τα πράγματα, οσάκις ακούει κάτι τι που υπερβαίνει τας ιδικάς του δυνάμεις, είναι πιθανόν ΕΝΕΚΑ ΦΘΟΝΟΥ να πιστεύση ότι πρόκειται περί υπερβολών. Διότι οι έπαινοι που λέγονται δι’ άλλους επί τοσούτον μόνον είναι ανεκτοί, εφ’ όσον έκαστος νομίζει ότι και ο ίδιος είναι ικανός να κατορθώση όμοια ή ανάλογα των επαινουμένων»

Unknown είπε...

Ο Γρηγόρης δεν θυσιάστηκε για τη πατρίδα, έχοντας υπόψην «ιστορικούς συμβιβασμούς». Ο «Αίας» δεν χάθηκε στο πλαίσιο «λογικών υποχωρήσεων». Ο «Ζήδρος» δεν βίωσε εκείνες τις τελευταίες, βασανιστικές του στιγμές, εις ένδειξη «καλής θέλησης». Όταν οι φλόγες τύλιγαν το κορμί του, ο ήρωας δεν ονειρευόταν εκ περιτροπής προεδρίες και σταθμισμένες ψήφους. υπενθυμίζουμε στους κάθε λογής «εκσυγχρονιστές», ότι άνθρωποι σαν τον Γρηγόρη, έδωσαν τη ζωή τους για αυτό που σήμερα θέτουν, ελαφρά τη καρδία, υπό διαπραγμάτευση: την ελευθερία και το δίκαιο. Αυτοί που έντεχνα επιχειρούν να δημοπρατήσουν τις αξίες και τα ιδανικά μας, θα μας βρίσκουν πάντα μπροστά τους.

arxiepiskopos είπε...

AΙΑΝΤΑ,o Aυξεντίου έπεσε για την Ένωση.Τιμή και δόξα στον άδολο αγωνιστή.Αυτός ο λαμπρός αγώνας οδήγησε στη Ζυρίχη,όχι γιατί ο Μακάριος ήταν προδότης,αλλά γιατί εκεί τον έσπρωξαν τα συμφέροντα των μεγάλων και η αμείλικτη πραγματικότητα.Και μετά την ανεξαρτησία,πάλιν το συναίσθημα έσπρωξε κάποιους(έτσι πίστευαν πολλοί απ'αυτούς)στην επιδίωξη της Ένωσης μέσω της ανατροπής του Μακαρίου.Και φτάσαμε εδώ που φτάσαμε.Και στις δυο περιπτώσεις πλεόναζε το συναίσθημα έναντι της λογικής.Και την πάθαμε.Αυτό είναι που προσπαθείτε και σήμερα,ευτυχώς,όμως ο λαός σας πήρε χαμπάρι και χωράτε όλοι μαζί πια στο "Αιγαίο".Εκπορδίζετε συνθήματα σαν να παίζουμε μπάλα χωρίς αντίπαλο,σαν και στον κόσμο να βρισκόμαστε μόνον εμείς και τα "θέλω" μας.Κι επειδή βλέπετε πως από τη διζωνική και του Τάσσου δεν μπορούμε να ξεφύγουμε,αμολάτε το "πατριωτικό" σύνθημα της καθαρής διχοτόμησης ως second best solution.Kι ας μείνει η Λύση του Αυξεντίου εσαεί τουρκική κι ας μείνει καφετζίνα στη Λ.Α.Λ.Λ του Αυξεντίου η Αισιέ από τη Σταυροκόννου.Έτσι τιμάτε έμπρακτα τον Αυξεντίου,κοπρίτες(και συγγνώμη από τους κοπρίτες).

Unknown είπε...

Σε ευχαριστώ δύστιχο αγορακι αρχιεπισκοπε. Μολις έχεις γίνει η καλύτερη απόδειξη για την αναρτηση μου 04 Μαρτίου 2010 12:44 π.μ.

Απλά έχεις προσθέσει (εγω το ξέχασα)και την ΑΛΗΤΕΙΑ.

Μέρα με την μέρα βγάζετε την μάσκα όλοι και καταρρέουν τα χάρτινα σας κάστρα με τις φρούδες ελπίδες που εμβολιάζετε τον αδαή κόσμο με συνθήματα , αισχρολογία και κινδυνολογίες όπως και τότε που είσασταν συνενοχη με την ΕΟΚΑ Β για την καταστροφή της Κύπρου. 36 Χρόνια μετά και πάλι με την ΕΟΚΑ Β του Αναστασιάδη προσπαθείτε απο κοινού να ολοκληρώσετε το έργο σας.

ΚΑΙ ΝΕ ΡΕ ΤΟΥΡΚΟΠΡΟΣΚΥΝΗΤΗ ΘΕΛΟΥΜΕ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΛΥΣΗ. ΟΥΤΕ ΦΕΡΣΤ ουτε ΣΕΚΟΝΤ ΣΟΛΟΥΤΙΟΝ.

ΜΙΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΛΥΣΗ . ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΝΟΜΙΜΑ ΔΙΑΚΙΩΜΑΤΑ ΣΕ ΕΛΛΗΝΟΚΥΠΡΙΟΥς ΚΑΙ ΤΟΥΡΚΟΚΥΠΡΙΟΥς.

ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΤΑ ΛΕΤΕ ΕΚ'ΤΟΥ ΠΟΝΗΡΟΥ , ΕΙΣΤΕ ΨΕΥΤΕς ΚΑΙ ΠΡΟΔΟΤΕΣ.

arxiepiskopos είπε...

Και με ποιο μαγικό τρόπο που δεν τον εφηύρε ακόμα κανένας πρόεδρος θα την πετύχουμε αυτήν την ιδεώδη λύση;Και ο Πατριάρχης μάς την υποσχέθηκε το 2004 και μέχρι το 2008 το μόνο που είδαμε ήταν ακόμα 50000 νέοι έποικοι και το κτίσιμο και άλλων περιουσιών μας.Εδώ σε θέλω κάβουρα,παράθεσε το μαγικό τρόπο που μόμο εσείς και ο Συλλούρης ξέρετε!Αν ο πατριωτισμός είναι συνθήματα,τότε ΖΗΤΩ Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΣΟΦΙΑΣ. Τώρα έγινα πιο πατριώτης από εσάς!

ΠΑΟΛΑ είπε...

Αρχιδομούρη

σε προκαλώ: Πότε είπε ο Τάσσος για second best solution;

Δώσε στοιχεία και όχι συνθήματα.

arxiepiskopos είπε...

ΑΙΑΝΤΑ,εβώβωσες;Στα συνθήματα είσαι καλός,έλα στο διαταύτα.Ποιος είναι ο θαυματουργός τρόπος;Το τι θέλουμε να γίνει όλοι το ξέρουμε.Το πώς μας ενδιαφέρει!

arxiepiskopos είπε...

ΠΑΟΛΑ,το είπε κατά την επίσκεψή του στη Φιλλανδία.Το πότε ακριβώς(πάντως το 2007)μου διαφεύγει.Ξέρεις,δεν κράτησα ημερολόγιο για όλες τις μαλακίες του Τάσσου.

λλ είπε...

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ διαβάζει ΡΙΤΣΟ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ Οἱ τελευταῖες ὦρες τοῦ ΓΡΗΓΟΡΗ ΑΥΞΕΝΤΙΟΥ μὲς στὴν φλεγόμενη σπηλιά 1957

http://www.youtube.com/watch?v=l0LG6_uxzzU&feature=channel